Ο σχεδιασμός είναι το κλειδί της έξυπνης καινοτομίας…

Της Alison E. Berman*… Τι είναι η μάθηση;

Αυτό το ερώτημα έθεσε ο Tony Robbins σε μια ομιλία που έδωσε σχετικά με τις στρατηγικές για γρήγορη μάθηση. Η απάντησή του είναι αρκετά ενδιαφέρουσα: «Όταν μαθαίνετε κάτι στην πραγματικότητα δημιουργείτε απλά μια σχέση μεταξύ δύο πραγμάτων… μια σχέση μεταξύ αυτού που ξέρετε και αυτού που τώρα μαθαίνετε».

Από πολλές απόψεις, αυτή είναι η διαδικασία που εφαρμόζουμε για την οργανωτική καινοτομία.

Παίρνουμε κάτι που γνωρίζουμε –μια αγορά, ένα προϊόν, μια μερίδα καταναλωτών- και προσπαθούμε να το παντρέψουμε με κάτι ανοίκειο- όπως μια νέα αντίληψη των καταναλωτικών αναγκών ή την εξερεύνηση μια νέας τεχνολογίας που μπορεί να επηρεάσει την επιτυχία της επιχείρησής μας.

Τα τελευταία χρόνια, το σχέδιο αποτελεί ένα επιτυχημένο εργαλείο για να δοθούν κίνητρα για καινοτομία σε οργανισμούς, και για αυτό πήρα συνέντευξη από την Lisa Kay Solomon, μέλος του διδακτικού προσωπικού του Singularity University και διευθύντρια διαχείρισης των Μεταμορφωτικών Πρακτικών, σχετικά με το πρόσφατο βιβλίο της Design a Better Business, το οποίο συνέγραψε μαζί με τους Patrick Van Der Pijl και Justin Lokitz.

Το βιβλίο χρησιμοποιεί φύλλα εργασίας, μελέτες περιπτώσεων, και έξυπνα κόλπα για να βοηθήσει τους αναγνώστες να εφαρμόσουν βασικά στοιχεία για το σχεδιαστικό ταξίδι προς την επιχειρηματική καινοτομία –για παράδειγμα, τα βήματα που απαιτούνται ώστε μια ιδέα να μετατραπεί από σκέψη σε πράξη. Το βιβλίο είναι εκπληκτικό οπτικά, αλλά και πρακτικό, με καθοδηγούμενες ασκήσεις για τη δημιουργία δηλώσεων οραμάτων και ισχυρών προωθήσεων επιχειρήσεων.

Μια αξιοσημείωτη συμβουλή του βιβλίου σχετικά με το πώς να είναι κάποιος καλός σχεδιαστής είναι να μη λειτουργεί κάποιος ποτέ μόνος του. Αυτό αποτελεί ενδιαφέρουσα αντίθεση σε σχέση με την εμμονή της Κοιλάδας του Πυριτίου με τις μοναχικές ευφυΐες.

Η Solomon εξηγεί αυτή την ιδέα:

«Στην Κοιλάδα του Πυριτίου αγαπάμε τους μυθικούς ήρωες… είναι εύκολο να μιλάμε για την ευφυΐα των σπουδαίων επιχειρηματιών που επινοούν ιδέες που ανατρέπουν βιομηχανίες. Και αν ξεδιπλώσετε λίγο-λίγο το θέμα αυτό και πείτε ‘πώς έγινε αυτή η ιδέα πραγματικότητα;’, η απάντηση είναι ότι χρειάστηκε μια ομάδα για να γίνει αυτό».

Αυτό είναι ένα απόσπασμα από το Design a Better Business για να πάρετε μια ιδέα.

Αβεβαιότητα: Το μυστικό σας όπλο

«Ο κόσμος έχει αλλάξει. Όχι μόνο οι καταναλωτικές συνήθειες, οι τεχνολογίες και οι άλλες τάσεις ξεριζώνουν επιχειρήσεις που μεσουρανούσαν κάποτε, αλλά και ολόκληρες αγορές αναδύονται μέσα από την αβεβαιότητα και την απρόβλεπτη φύση της σημερινής δικτυωμένης οικονομίας. Είναι ενδιαφέρον (και εξοργιστικό για κάποιους) το γεγονός ότι αρκετές επιχειρήσεις που εισέβαλλαν –και άλλαξαν τα δεδομένα- δεν υπήρχαν πριν από δύο δεκαετίες. Δεν είναι ότι αυτοί οι νέοι παίκτες είναι πιο τυχεροί ή απασχολούν εξυπνότερους, ικανότερους ανθρώπους. Οπότε, πώς αυτοί οι άνθρωποι βρήκαν χρυσό στα πιο απίθανα μέρη; Χάρη στο σχέδιο.

Το σχέδιο βασίζεται στην ενίσχυση του τρόπου θέασης του κόσμου. Είναι μια διαδικασία που μπορεί να μάθει και να επαναλάβει κανείς πειθαρχημένα, την οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς για να δημιουργήσει μοναδική και ποιοτική αξία. Το σχέδιο δεν σχετίζεται με την απόρριψη των διαδικασιών και των εργαλείων που διαθέτετε. Το αντίθετο. Όπως το σχέδιο έχει βοηθήσει πολλές ανερχόμενες εταιρείες να δημιουργήσουν νέα επιχειρηματικά πρότυπα και αγορές, το σχέδιο θα σας βοηθήσει επίσης να αποφασίσετε ποια εργαλεία θα χρησιμοποιήσετε και πότε για να μάθετε κάτι καινούριο, να πείσετε άλλους να ακολουθήσουν διαφορετική πορεία, και, τελικά, να λάβετε καλύτερες (επιχειρηματικές) αποφάσεις.

Πάνω από όλα, ο σχεδιασμός σχετίζεται με τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών βάσει των οποίων αναπτύσσονται οι επιχειρήσεις, επεκτείνονται και εξελίσσονται μπροστά στην αβεβαιότητα και την αλλαγή. Βάσει αυτού, οι καλύτερες επιχειρήσεις είναι εκείνες που προσεγγίζουν τα προβλήματα με έναν νέο, συστηματικό τρόπο και επικεντρώνονται περισσότερο στη δράση παρά στον σχεδιασμό και την πρόβλεψη. Οι καλύτερες επιχειρήσεις παντρεύουν τον σχεδιασμό και τη στρατηγική για να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες ώστε να κινητοποιήσουν την ανάπτυξη και την αλλαγή σε έναν κόσμο που είναι αβέβαιος και απρόβλεπτος.»

*Η Alison E. Berman είναι αρθρογράφος στο Singularity University και ασχολείται ιδιαίτερα με τα θέματα ηγεσίας.  
singularityhub.com