Φορτηγά off-road: Τα πρώτα «έξυπνα» αυτοκίνητα χωρίς οδηγό…

Η Ρωσία σχεδιάζει να παρουσιάσει τα «ευφυή» φορτηγά που θα κινούνται χωρίς οδηγό στη διάρκεια του Παγκόσμιου Κύπελλο της FIFA (Μουντιάλ), το οποίο θα διεξαχθεί στη χώρα το καλοκαίρι του 2018.

Την εντυπωσιακή ανακοίνωση έκανε ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της χώρας, Αρκάντι Ντβορκόβιτς, στο φόρουμ για την επιστήμη και την τεχνολογία του Κιότο στην Ιαπωνία, που πραγματοποιήθηκε στις 4 Οκτωβρίου. Ωστόσο, ποιες θα είναι οι λειτουργίες των «σοφιστικέ» μη επανδρωμένων φορτηγών, δεν έχει ακόμα αποσαφηνιστεί.

Η τεχνολογία προοδεύει

Οι ρωσικές αυτοκινητοβιομηχανίες αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε αυτό το «κυνήγι των έξυπνων τεχνολογιών» στα μη επανδρωμένα αυτοκίνητα. Τον Οκτώβριο, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Toyota ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να κυκλοφορήσει σε μαζική παραγωγή αυτοκίνητο χωρίς οδηγό μέχρι το 2020, όταν το Τόκιο θα φιλοξενήσει τους θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες. Φορτηγό Daimler αυτόνομης οδήγησης, ολοκλήρωσε πρόσφατα με επιτυχία τα test drives στη Γερμανία, στα περίχωρα της Στουτγάρδης. Οι εταιρείες Honda, Tesla Motors, Nissan και BMW δοκιμάζουν επίσης αυτοκίνητα χωρίς οδηγό στους δρόμους της Καλιφόρνιας, ενός από τα λίγα μέρη στον πλανήτη όπου έχουν αρθεί οι περιορισμοί στην κυκλοφορία τηλεκατευθυνόμενων οχημάτων.

Στη δημιουργία του ρωσικού «ευφυούς αυτοκινήτου», συνεργάζονται δύο γνωστές αυτοκινητοβιομηχανίες: Η KAMAZ, που ανήκει στην κρατική επιχείρηση «Rostec», και η GAZ Group, η οποία ανήκει στον όμιλο «Basic Element» του ρώσου μεγιστάνα του αλουμινίου, Ολέγκ Ντεριπάσκα. Ωστόσο, και οι δύο έχουν συμφωνήσει ότι είναι έτοιμοι να παράγουν το «έξυπνο» αυτοκίνητο σε διάστημα τριών ετών μόνο «με τη διασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου από το κράτος».

«Διαθέτουμε όλα τα κρίσιμα σχέδια και τις κατάλληλες υποδομές για τη δημιουργία ενός τηλεκατευθυνόμενου αυτοκίνητου, το οποίο θα βασίζεται στην πλατφόρμα κατασκευής αυτοκινήτων του εργοστασίου «Ural». Με αυτή τη βάση και με την κρατική χρηματοδότηση, μέχρι το 2018 μπορούμε να ετοιμάσουμε ένα ολοκληρωμένο πρωτότυπο όχημα με δυνατότητες τηλεχειρισμού και αυτόνομης –χωρίς οδηγό– κίνησης», δήλωσε η αντιπρόεδρος της GAZ Group, Ελένα Ματβέεβα.

Εν τω μεταξύ, η KAMAZ έχει ήδη πάρει κρατικές επενδύσεις (4,76 εκατ. δολάρια) από το υπουργείο Παιδείας και Επιστημών. Το «μη επανδρωμένο» φορτηγό αυτοκίνητο του ρωσικού γίγαντα στην παραγωγή φορτηγών, θα δημιουργηθεί σε συνεργασία με την επίσης ρωσική εταιρεία παροχής υπηρεσιών προγραμματισμού και λογισμικού, Cognitive Technologies. Η παραγωγή των πρωτοτύπων φορτηγών σχεδιάζεται στο εργοστάσιο της KAMAZ στην πόλη Νάμπερεζνιε Τσελνί. «Τα KAMAZ χωρίς οδηγό -εξήγησε στην RBTH η πρόεδρος της τελευταίας, Όλγα Ουσόβα- είναι σε θέση σήμερα να εκτελούν σε αυτόνομη λειτουργία, απλούς ελιγμούς όπως στροφή, αναστροφή, να κινούνται σε δρόμο-«σερπαντίνα», να σταματούν μπροστά από εμπόδια, να κινούνται με οργανωμένο τρόπο – σε κονβόι».

Αυτοκίνητο off -road χωρίς οδηγό

Σε αντίθεση με τους Ιάπωνες και άλλους ξένους κατασκευαστές που σχεδιάζουν τα «μη επανδρωμένα» αυτοκίνητα με προδιαγραφές ιδανικών συνθηκών κυκλοφορίας και με ποιοτική σήμανση και διαγράμμιση στους δρόμους, η Cognitive Technologies, λαμβάνει υπόψη τις δύσκολες οδικές συνθήκες στη Ρωσία. H KAMAZ και h Cognitive Technologies χρησιμοποιούν το λεγόμενο «παθητικό σύστημα». Αυτό σημαίνει ότι το σύστημα «όρασης» του υπολογιστή του ρομπότ του αυτοκινήτου λαμβάνει πληροφορίες που προέρχονται από εξωτερικά σήματα. Δηλαδή, παίρνει αποφάσεις με τη λειτουργία ενός συστήματος τεχνητής νοημοσύνης.

«Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τις ίδιες αρχές ενεργεί και ο άνθρωπος», εξηγεί η Ουσόβα. «Με τα μάτια του βλέπει το δρόμο, και με τον εγκέφαλό του αναλύει την κατάσταση και λαμβάνει αποφάσεις. Δηλαδή, κατά μία έννοια, καταφέραμε να χτίσουμε στον υπολογιστή ένα μοντέλο κεντρικής όρασης. Τα οχήματά μας βλέπουν πού είναι ο δρόμος και διακρίνουν τη θέση των άλλων συμμετεχόντων της κίνησης».

Αυτή η ιδιαιτερότητα στο σχεδιασμό είναι που διαφοροποιεί το ρωσικό project από πολλά άλλα διεθνή προγράμματα, συμπεριλαμβανομένου του Google Car, σύμφωνα με την Ουσόβα. «Τα ξένα πρότυπα βασίζονται στο «μοντέλο της ακτινοβολίας». Προϋποθέτουν τη χρήση πρόσθετων συσκευών, όπως ραντάρ, που χρησιμοποιούν την ανάκλαση του φωτός για τον προσδιορισμό της απόστασης και αισθητήρες. Το μη επανδρωμένο αυτοκίνητο πλοηγείται με βάση τα σήματα που ανακλώνται από τα στοιχεία του δρόμου.

Στις ανεπτυγμένες χώρες κατασκευάζονται οι λεγόμενοι «έξυπνοι αυτοκινητόδρομοι», με ποιοτική χάραξη και αψεγάδιαστη σήμανση, με ενσωματωμένους αισθητήρες για τη λήψη πληροφοριών σχετικά με την κατάσταση στο δρόμο και την κίνηση. «Αυτή είναι μια ιδανική κατάσταση. Στη δική μας πρόταση, το ραντάρ μπορεί επίσης να ενσωματωθεί, σαν πρόσθετη διάταξη στο βασικό μοντέλο», λέει η Ουσόβα. «Οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούνται στο σχεδιασμό του μοντέλου μας επιτρέπουν στα οχήματα να κινηθούν τόσο στους δύσκολους δρόμους της Ρωσίας, όσο και στους περισσότερους –πραγματικούς – αυτοκινητόδρομους στον κόσμο».

Όπως υπολογίζουν στην εταιρεία, το σχέδιο για την κατασκευή ενός μη επανδρωμένου φορτηγού KAMAZ, θα δώσει τη δυνατότητα στη ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία να κατακτήσει μια ηγετική θέση στη διεθνή αγορά αυτοκινήτων. Κυρίως στην Ασία και στις αναπτυσσόμενες χώρες, με αυτοκινητόδρομους κακής ποιότητας στην οδική σήμανση και διαγράμμιση.

ΗΣύγχρονηΡωσία