Η Ναυτιλία αντέχει, η κυβέρνηση στηρίζει…

“Ο Σόιμπλε μισεί την ελληνική ναυτιλία επειδή δεν μπόρεσε να στηρίξει τη γερμανική”!

Χωρίς πολλά λόγια, αυτή είναι η επίσημη θέση των Ελλήνων εφοπλιστώ, η οποία εκφράσθηκε προσφάτως, ως-θα έλεγε κανείς- απάντηση στον “πόλεμο δηλώσεων” που κάθε τόσο εξαπολύσει εσχάτως η Γερμανία και οι συνοδοιπόροι της, μιλώντας  συνεχώς για “φοροδιαφεύγοντες Έλληνες εφοπλιστές”.

Σε μια προσπάθεια να προκαλέσουν ρήγμα στις σχέσεις της ελληνικής Πολιτείας και του εφοπλισμού, οι Γερμανοί, των οποίων η εμπορική ναυτιλία φθίνει σε αριθμό πλοίων και χωρητικότητα, προσφέρουν “γην και ύδωρ” σε όποιον επιλέξει τη χώρα τους ως έδρα και ήδη έχουν (κατά πληροφορίες) μια ελληνική εταιρεία που επέλεξε το Αμβούργο! Μία!

Είναι γνωστό, ότι οι Γερμανοί, που κατηγορούν την Ελλάδα ότι “χαϊδεύει” τους εφοπλιστές, διαθέτει ένα “παραδεισένιο” φορολογικό σύστημα για τη ναυτιλία, με τεράστιες  φοροαπαλλαγές και ελαφρύνσεις τους επενδυτές, ανάλογο με εκείνο που εφαρμόζουν οι Ιρλανδία, οι Ιταλία, οι Βέλγιο και οι Μάλτα.

Είναι το σύστημα των  KG Funds, πεντακάθαρα «φορολογικούς  παράδεισους», με αφορολόγητες επενδύσεις. Μόνο το 2007 αντλήθηκαν μέσω των KG Funds 10 δισεκατομμύρια δολάρια.

“Παρά τις ευκολίες αυτές, οι Γερμανοί, που δεν έχουν στο DNA τους τη θάλασσα, δεν μπόρεσαν ναν αντέξουν στην κρίση και έτσι, τα τελευταία δυο χρόνια, μεγάλο μέρος του στόλου που προσπάθησε να “χτίσει” ο Σόιμπλε αγοράστηκε από  τους “κακούς και φοροδιαφεύγοντες Έλληνες”! ανέφερε πηγή της ΕΕΕ.

“Η  Γερμανία δημιούργησε το καλύτερο φορολογικό πλαίσιο στην Ευρώπη για τη Ναυτιλία. Πρόκειται για ένα φορολογικό κόλπο και παραβίαση όλων των κανόνων. Έχουν καταστρατηγήσει τα πάντα” έχει επανειλημμένα δηλώσει ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θ.Βενιάμης.

Σημειώνεται ότι τελευταία η γερμανική κυβέρνηση  αποπειράθηκε φορολογήσει το «λίζινγκ άουτ». Οι Γερμανοί μπορούν να επενδύουν στα πλοία χωρίς να πληρώνουν φόρο και να τα εκμεταλλεύονται άλλοι, κάτι που στην Ελλάδα απαγορεύεται. Οι αντιδράσεις ήταν εντονότατες και οι Γερμανοί εφοπλιστές  (όσοι έχουν μείνει υπό την σημαία του Βερολίνου) απείλησαν να αλλάξουν σημαία και έδρα!

“Αν είναι τόσο καλό το ελληνικό σύστημα γιατί δεν έρχονται οι Γερμανοί εφοπλιστές στην Ελλάδα αλλά πηγαίνουν στην Κύπρο, στην Αγγλία, στην Ιρλανδία, στο Ντουμπάι; Δεν μπορούν να χωνέψουν ότι η ελληνική ναυτιλία είναι η πρώτη δύναμη στον κόσμο. Και ίσως είναι το μοναδικό στοιχείο το οποίο όσο και αν θέλουν δεν μπορούν να το καταστρέψουν. Η Γερμανία θέλει να δημιουργήσει ρήγμα στις σχέσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τον εφοπλισμό και αυτό δεν θα είναι το καλύτερο για την Ελλάδα. Έχουν έναν απώτερο σκοπό. Να φύγει ο εφοπλισμός από την Ελλάδα και να πάψει η χώρα να διαθέτει το τεράστιο όπλο της πρώτης ναυτιλιακής δύναμης στην ΕΕ” δήλωσε ο Θ.Βενιάμης.

Ο Ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας

Φυσικά, οι Γερμανοί και οι άλλοι φίλοι μας, γνωρίζουν καλά ότι  η ελληνική ναυτιλία εκτός από τον οικονομικό ρόλο που διαδραματίζει στην παγκόσμια οικονομία έχει για την χώρα μας αλλά και για την Ευρώπη, ιδιαίτερα σημαντική διεθνή στρατηγική σημασία. Ας μη ξεχνάμε ότι :

* Ο κοινοτικός στόλος,  του οποίου περισσότερο από το  40% ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα, εξασφαλίζει την ενεργειακή ανεξαρτησία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

* Η διασφάλιση, από τον ελληνικό εμπορικό στόλο,  του ενεργειακού εφοδιασμού και των εξαγωγών των Ηνωμένων Πολιτειών είναι ένας από τους λόγους που η κυβέρνηση των ΗΠΑ διατηρεί άριστες σχέσεις με τους Έλληνες επιχειρηματίες του κλάδου.

* Το αξιόπιστο και  το  υψηλό επίπεδο ποιότητας των παρεχόμενων θαλασσίων μεταφορικών υπηρεσιών που προσφέρει η ελληνόκτητη ναυτιλία, αναγνωρίζεται διεθνώς. Η Ακτοφυλακή των Η.Π.Α,  συμπεριλαμβάνει την Ελλάδα στα  Κράτη Ποιοτικής Σημαίας (Quality Flag States) που συμμετέχουν στην QUALSHIP 21.

* Τα υπό ελληνική σημαία πλοία,  απολαμβάνουν των προνομίων που τους παρέχονται (μειωμένες επιθεωρήσεις Port State Control, εφοδιασμός με πιστοποιητικό ποιότητας κλπ), κατά τις προσεγγίσεις τους στους λιμένες των Η.Π.Α.

* Τα ελληνικά δεξαμενόπλοια μεταφέρουν το 60% των μεταφορών του εισαγόμενου αργού πετρελαίου της Κίνας, ενώ ελληνικά ποντοπόρα φορτηγά διακινούν το 50% των εξαγόμενων προϊόντων της Κίνας σύμφωνα με την κινεζική πρεσβεία στην Αθήνα.

Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι ρόδινα για την παγκόσμια ναυτιλία και, φυσικά, η κρίση επηρεάζει και τα ελληνικά συμφέροντα.

Έτσι, οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες, μειώθηκαν μέσα στο 2014  κατά 22 φθάνοντας τις 668 από 690 (ποσοστό μείωσης 3,2%).

Από 2011 μέχρι και σήμερα η μείωση αγγίζει το 12% και οι εταιρείες είναι σήμερα λιγότερες κατά 94. Οι μικρότερης δυναμικότητας ελληνικών συμφερόντων εταιρείες που ελέγχουν ένα με δύο πλοία μειώνονται συνεχώς. Από το 2011 από τις 350 έχουν απομείνει 274.

Τα τελευταία 17 χρόνια ο συνολικός αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών μειώθηκε κατά 28%.

Όπως επισημάνθηκε σε έρευνα της Petrofin Research δεδομένης της τραπεζικής συμπεριφοράς απέναντι στους μικρούς πλοιοκτήτες, αλλά και της ίδιας της ναυτιλιακής αγοράς, αναμένεται, τα επόμενα χρόνια, περαιτέρω μείωση του αριθμού των μικρών εταιρειών και ειδικά όσων έχουν ένα με δύο πλοία.

Ταυτόχρονα, θα αυξηθεί ο αριθμός των μεγάλων «παικτών» της ναυτιλιακής σκακιέρας.

Ο ελληνικός στόλος

Ωστόσο, παρά τα επακόλουθα της ύφεσης, της υπερπροσφορά χωρητικότητας, την αστάθεια της  ναυλαγοράς και  την δύσκολη  πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση, το 2014 ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σε χωρητικότητα ενώ μειώθηκε ελάχιστα σε αριθμό πλοίων. Το ελληνικό νηολόγιο, το 2014 αριθμούσε 798 πλοία (χωρητικότητας άνω των 1.000 gt) που ισοδυναμούσαν με 42.237.574 gt και η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία παρέμεινε στην πρώτη θέση διεθνώς.

Συγκεκριμένα ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.885 πλοία (άνω των 1.000 gt) με 284,77 εκατομμύρια τόνους, αντιπροσωπεύοντας το 17% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση στη διεθνή κατάταξη και τη δεύτερη στην ΕΕ, αλλά ο ελληνικών συμφερόντων  στόλος υπό σημαίες κρατών μελών της ΕΕ αντιπροσωπεύει το 46,48% της κοινοτικής χωρητικότητας.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 26,49% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων αργού πετρελαίου, το 18,82% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε χωρητικότητα και το 14,28% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών/παραγώγων πετρελαίου σε χωρητικότητα, εξαιρουμένων των υπό ναυπήγηση πλοίων.

Η κυβέρνηση στηρίζει

Τέλος, παρά όσο λέχθηκαν προεκλογικά, ακούστηκαν, γράφηκαν ή συζητήθηκαν, η κυβέρνηση έσπευσε να τονίσει ότι παρέχει πλήρη στήριξη στην ελληνική ναυτιλία και στις ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα την Ελλάδα.

Η δήλωση έγινε έπειτα από την πρόσφατη συνάντηση μεταξύ του προέδρου Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρο Βενιάμη και και του Αντιπροέδρου Μιχάλη Χανδρή, με τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη, και τους αναπληρωτές υπουργούς Ναυτιλίας, Θεόδωρο Δρίτσα και Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη.

Μόλις πριν λίγες μέρες, ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θόδωρος Βενιάμης μέσω της εφημερίδας «Πρώτο ΘΕΜΑ» είχε απευθύνει κάλεσμα προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα ζητώντας «να ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση ότι στηρίζει τη ναυτιλία».

Η συνάντηση των δύο πλευρών “ήλθε φυσιολογικά” και εξεδόθη ανακοίνωση από το υπουργείο Οικονομίας για την πλήρη στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας από την κυβέρνηση:

«Σε πνεύμα διαλόγου και με διάθεση συνεργασίας, συζητήθηκαν θέματα σχετικά με την ευρωπαϊκή πολιτική για τη ναυτιλία, καθώς και ζητήματα φορολογίας στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας με τους δανειστές.

Η διατήρηση και η ενίσχυση του υπό ελληνική σημαία στόλου και των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα, συνιστούν προτεραιότητα του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και αποτελούν βασική προϋπόθεση για να παραμείνει η ελληνική ναυτιλία στις πρώτες θέσεις του κλάδου».