Το νέο υπερηχητικό και η απεξάρτηση από το πετρέλαιο…

Στις 14 Ιουλίου η Airbus κατέθεσε αίτηση για πατέντα ενός υπερηχητικού επιβατηκού αεροσκάφους που θα πετάει με 4,5 φορές την ταχύτητα του ήχου, κάνοντας το ταξίδι Λονδίνο – Νέα Υόρκη μέσα σε μόλις 1 ώρα!

Μέχρι σήμερα, το γρηγορότερο επιβατικό αεροσκάφος ήταν το Concorde, το οποίο επιτύγχανε ταχύτητα 2 Μach – δηλαδή 2 φορές την ταχύτητα του ήχου και μετέφερε 120 επιβάτες.

Το Concorde πετούσε από το 1976, αλλά λόγω του θωρύβου που δημιουργείται όταν σπάει το φράγμα του ήχου είχε περιοριστεί σε συγκεκριμένες διαδρομές (συνήθως υπερατλαντικές) και είχαν δημιουργηθεί μόλις 14 αεροπλάνα.

Το 2000 όμως ένα Concorde συνετρίβει στο Παρίσι και έτσι τα υπερηχητικά αεροσκάφη αποθύρθηκαν από τους αιθέρες για λόγους ασφαλείας και παλαιότητας το 2003.

Ένα κλασσικό αεροπλάνο τύπου Airbus A330 χρειάζεται περίπου 7-8 ώρες για να διασχίσει τον Ατλαντικό.

Το νέο αεροπλάνο θα διαθέτει δύο αεριωθούμενους κινητήρες τύπου τούρμπο-τζετ και δύο αυλοαεριωθητές τύπου ραμ-τζετ που θα λειτουργούν με υδρογόνο.

Θα έχει επίσης και μία πυραυλοκίνητη μηχανή, που θα καίει υδρογόνο και οξυγόνο και θα χρησιμοποιείται κατά την άνωση, η οποία θα πραγματοποιείται σχεδόν κατακόρυφα.

Η συνδυαστική λειτουργία και ισχύ όλων αυτών των συστημάτων θα επιτρέψει στο σκάφος  να ανεβαίνει σε ύψος 30 χλμ και να αναπτύσσει ταχύτητες 5,5 χιλιάδων χλμ/ώρα.

Αναμένεται να χρησιμοποιεί τους υφιστάμενους αεροδιαδρόμους για την απογείωση του, αρκεί το εν λόγω αεροδρόμιο να παρέχει υδρογόνο και οξυγόνο που χρειάζεται ως καύσιμο.

Αυτό μπορεί να θεωρηθεί μια προσπάθεια της Γαλλο-Γερμανικής Airbus να απεξαρτηθεί από το πετρέλαιο για τις αεροπορικές μεταφορές, κάτι που σαφώς θα έχει τεράστιες οικονομικές και γεωπολιτικές προεκτάσεις.

Το αεροσκάφος θα έχει και στρατιωτική χρήση, με τη δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 20 καταδρομέων και όπλων υψηλής τεχνολογίας όπως μίας γεννήτριας ηλεκτρονικού παλμού (EMP).

Λόγω της ταχύτητας και του ύψους που θα ταξιδεύει, δεν αντιμετωπίζεται ούτε και με τα πιο προηγμένο και σύγχρονα αντιαεροπορικά συστήματα, ενώ ως μαχητικό θα διαθέτει εξαιρετική ευελιξία στους αιθέρες.

Σύμφωνα με τα σχέδια της Airbus το νέο αεροσκάφος θα μεταφέρει έως 20 επιβάτες όταν θα χρησιμοποιείται για την πολιτική αεροπορία, έτσι η εταιρεία σκοπεύει να προσελκύσει πελάτες VIP και Business Class που ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τον χρόνο τους και έχουν το πορτοφόλι να πληρώσουν για τα ακριβά καύσιμα.

Θα μειώσει δραστικά τον χρόνο που απαιτείται για μακρυνές πτήσεις, όπως από το Παρίσι στο Σαν Φρανσίσκο ή από το Τόκιο στο Λος Άντζελες, που πλέον θα γίνονται μέσα σε περίπου τρεις ώρες.

Οι εφευρέτες του αεροσκάφους είναι οι Marco Prampolini και Yohann Coraboeuf της Airbus και η πατέντα τους κατατέθηκε στις 14 Ιουλίου.

Η αίτηση για την πατέντα λέει πως “Το προτεινόμενο αεροσκάφος μειώνει αρκετά την ηχορύπναση που δημιουργείται κατά το σπάσιμο του φράγματος του ήχου, κάτι που περιόριζε τις διαδρομές που εξυπηρετούσε το Concorde στις υπερατλαντικές πτήσεις.”

Οι πληροφορίες για το πως θα το πετύχει είναι περιορισμένες, αλλά το ύψος της πτήσης και η ιδιαίτερα οξεία γωνία με την οποία θα φεύγει το κρουστικό κύμα από τη μύτη του αεροπλάνου που θα σπάει το φράγμα του ήχου – στις 11 με 15 μοίρες – θα προσδίδανε μεγαλύτερη απόσταση να διαλυθεί το κρουστικό κύμα μέχρι να φτάσει στο έδαφος.

Πιθανότατα θα αργήσουμε πολύ να το δούμε στους αιθέρες μας και ίσως να μην γίνει πραγματικότητα ποτέ, όμως σίγουρα είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε την αιχμή της τεχνολογίας πάνω στην οποία δομείται το μέλλον και οι γεωπολιτικές ισορροπίες.