Τα μελλοντικά αυτοκίνητα πόλης θα είναι απλά, πολύ φθηνά και θα κινούνται αυτόνομα…

Του Brad Templeton*… Με το πρόγραμμα Mobility on Demand, δεν αγοράζετε ένα αμάξι, αγοράζετε κούρσες. Αυτό είναι, βέβαια, το σχέδιο της Uber, και είναι ένα λογικό σχέδιο για τις Google, Apple και άλλες εταιρίες που δεν έχουν αυτοκίνητα. Αλλά ακόμα και η Daimler, με το πρόγραμμα Car2Go/Car2Come, η BMW με τα DriveNow και η General Motors με το Lyft σχεδιάζουν να σας πουλήσουν διαδρομές παρά ένα αυτοκίνητο, επειδή είναι το πιο προσοδοφόρο πράγμα που μπορούν να κάνουν.

Οπότε τι είδους μορφή έχει το αυτοκίνητο του μέλλοντος; Δεν υπάρχει μία συγκεκριμένη απάντηση, επειδή σε αυτόν τον κόσμο, το αυτοκίνητο που στέλνεται για να σας παραλάβει είναι προσαρμοσμένο στη διαδρομή σας. Αν η διαδρομή σας δεν περιλαμβάνει αυτοκινητόδρομο, μπορεί να είναι ένα αμάξι που δεν είναι ικανό να αντιμετωπίσει έναν αυτοκινητόδρομο. Αν το ταξίδι σας είναι προς μια καλύβα ψηλά στο βουνό, θα χρειαστείτε ένα μεγαλύτερο αμάξι, αλλά δεν χρησιμοποιείτε ποτέ ένα μεγάλο αμάξι για να πάρετε ένα μπουκάλι γάλα με τον τρόπο που το χρησιμοποιούμε σήμερα. Αν πρόκειται για μια κούρσα προς την παραλία μια ηλιόλουστη μέρα, μπορεί να του έχει αφαιρεθεί η οροφή στο αμαξοστάσιο. Αν πρόκειται για μια νυχτερινή διαδρομή προς το εξοχικό, μπορεί απλά να διαθέτει κρεβάτια.

Περιέγραψα πολλές από αυτές τις αλλαγές σε αυτό το άρθρο που σχετίζεται με τις αλλαγές στον σχεδιασμό των αυτοκινήτων, αλλά σήμερα θα επικεντρωθώ στο απίστευτα φτηνό και απλό σχέδιο αυτού που πρόκειται να γίνει το πιο κοινό αμάξι που έχει φτιαχτεί ποτέ, δηλαδή το αμάξι που είναι σχεδιασμένο για μια σύντομη διαδρομή στην πόλη με ένα άτομο. Αυτού του είδους τα ταξίδια αποτελούν το 80% των διαδρομών και το 45% των μιλίων που διανύονται, οπότε αυτά πρόκειται να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του στόλου. Προβλέπω ότι πολλά από αυτά τα αμάξια θα φτιάχνονται κάθε χρόνο –περισσότερα από όλα τα αμάξια που κατασκευάζονται σήμερα, αν και χρησιμοποιούνται ως ταξί και τα μοιράζονται πολλοί επιβάτες.

Κατά συνέπεια, ποια είναι η μορφή αυτού του αμαξιού;

Μικρό

Ένα αυτοκίνητο για 1-2 άτομα θα είναι μικρό. Πιθανόν να έχει 1,5 μέτρο πλάτος, αρκετά στενό ώστε να χωρούν δύο σε μια λωρίδα και να μπορεί να παρκάρει αποτελεσματικά όταν χρειάζεται να περιμένει. Αν είναι για ένα μόνο άτομο, δεν θα έχει μεγάλο μήκος. Για τα αυτοκίνητα δύο ατόμων θα υπάρξει μια διαμόρφωση «πρόσωπο με πρόσωπο» που θα είναι μακρύτερη, και μια διαμόρφωση «δύο θέσεων» που θα είναι κοντύτερη σε ύψος. Τα οχήματα 2 ατόμων δεν είναι πολύ μεγαλύτερα ή βαρύτερα από αυτά του ενός ατόμου, οπότε μπορεί να είναι τα πιο συνηθισμένα αμάξια, καθώς μπορείτε να εξυπηρετήσετε ένα άτομο με κάποιο από αυτά, ακόμα και αν δεν είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό.

Ένα αμάξι που είναι τόσο στενό δεν μπορεί να στρίψει πολύ γρήγορα. Μια πλατιά στάση είναι πολύ πιο σταθερή. Υπάρχουν κάποιες λύσεις για αυτό, συμπεριλαμβανομένων των συνδυασμών αυτών των στοιχείων:

  • Οι ρόδες στρίβουν ανεξάρτητα, επιτρέποντας στο όχημα να γέρνει σαν μια μοτοσυκλέτα στις γωνίες. Αυτή είναι η καλύτερη λύση, αλλά κοστίζει αρκετά χρήματα.
  • Εναλλακτικά, μπορεί να έχει δύο ρόδες, οι οποίες του επιτρέπουν να γέρνει, αλλά έχει άλλα κόλπα όπως το LIT Motors C-1 για να μένει όρθιο.
  • Είναι ηλεκτρικό, και έχει όλες τις μπαταρίες στον πάτο, δίνοντάς του πολύ χαμηλό κέντρο βάρους. (Ένα ακραίο παράδειγμα αποτελεί το Tango, το οποίο χρησιμοποιεί μπαταρίες από μόλυβδο με σκοπό να του παρέχουν ακριβώς αυτή τη σταθερότητα.)
  • Δεν πηγαίνει ποτέ σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, οπότε δεν χρειάζεται να στρίβει ποτέ γρήγορα, και η ρομποτική οδήγηση ακριβείας εξασφαλίζει ότι δεν στρίβει ποτέ τόσο γρήγορα ώστε να χάσει την σταθερότητά του και ότι προσαρμόζει τη διαδρομή του αναλόγως.

Όχι και ιδιαίτερα αεροδυναμικό

Το αμάξι έχει ήδη ένα μεγάλο προβάδισμα όσον αφορά την αεροδυναμική ώση απλά και μόνο επειδή έχει το μισό πλάτος. Η έκδοση που δεν αφορά τους αυτοκινητοδρόμους έχει πιθανόν χαμηλότερη αεροδυναμική ώση, επειδή δεν χρειάζεται να ανησυχείτε τόσο για αυτήν αν δεν πάτε γρήγορα. Η ενέργεια που χάνεται με την ώση αυξάνεται με το τετράγωνο της ταχύτητας. Οπότε ένα αμάξι 30 μιλίων την ώρα έχει το ¼ της ώσης ενός αμαξιού που πάει με 60 μίλια την ώρα, και το 1/8 της ώσης ενός παρόμοιου αμαξιού με ολόκληρο το πλάτος. Το αμάξι για αυτοκινητοδρόμους πρέπει να είναι σχεδιασμένο όσο το δυνατόν πλησιέστερα σε ένα «δάκρυ», αλλά το αυτοκίνητο πόλης μπορεί να είναι ψηλότερο για πιο άνετες θέσεις και είσοδο/έξοδο.

Το πιο αποτελεσματικό και ασφαλές σχέδιο θα ήταν ένα δάκρυ με έναν επιβάτη στραμμένο προς τα πίσω, αλλά αυτό δεν αρέσει σε πολλούς ανθρώπους. Εν τούτοις, σε μια σύγκρουση προς τα εμπρός είναι η καλύτερη κατεύθυνση στην οποία είναι δυνατόν να στρεφόμαστε.

Ηλεκτρική γεννήτρια

Δεν σας ενδιαφέρει για τη γεννήτρια στο ταξί σας, αλλά νοιάζεται για αυτή ο διαχειριστής του στόλου, και αρκετοί λόγοι δείχνουν ότι ο ηλεκτρισμός είναι η καλύτερη λύση σε αυτή την περίπτωση, ιδιαίτερα για τα αυτοκίνητα πόλης. Η δημόσια πολιτική μπορεί να ωθήσει σε εκείνη την κατεύθυνση, για μηδενικές εκπομπές καυσίμων από την εξάτμιση και συνολικά λιγότερες εκπομπές σε περιοχές χωρίς κάρβουνο. Το βασικό μειονέκτημα είναι η διακοπή του αμαξιού στη διάρκεια της φόρτισης. Αλλά αυτό δεν είναι πρόβλημα για εσάς, τον επιβάτη∙ δεν το βλέπετε ποτέ. Μπορείτε να το αντιμετωπίσετε με την κατοχή περισσότερων αμαξιών, την ανταλλαγή μπαταριών ή τις διάφορες περιόδους φόρτισης στη διάρκεια της ημέρας.

Η ηλεκτρική γεννήτρια είναι απίστευτα απλή σε σχέση με τα τωρινά αυτοκίνητα. Αυτό το μελλοντικό αυτοκίνητο έχει απλά έναν μικροσκοπικό αριθμό κινούμενων εξαρτημάτων σε σχέση με οποιοδήποτε βενζινοκίνητο αμάξι. Είναι ευκολότερο για τους εφευρέτες να το κατασκευάσουν, να πειραματιστούν με αυτό και να το συντηρήσουν. Έχει όλη τη στροφορμή που χρειάζεστε (δεν χρειάζεστε και πολλή) και ανανεώνει την ενέργεια στην οδήγηση μέσα στην πόλη. Συγκεντρώνει όλο το βάρος στον πάτο του αυτοκινήτου για σταθερότητα, είναι αθόρυβο και σταθερό. Καθώς πέφτουν οι τιμές στις μπαταρίες, είναι πολύ δύσκολο να το συναγωνιστεί κάτι αν αφαιρέσετε το άγχος για το εύρος και την επαναφόρτιση, τα οποία φροντίζει από τη φύση του ένα ταξί. (Δεν σας στέλνεται ένα ταξί χωρίς το ανάλογο εύρος για την επιθυμητή διαδρομή).

Πολύ, πολύ πιο απλό (και φθηνότερο)

Όπως ακριβώς η ηλεκτρική γεννήτρια έχει μακράν λιγότερα εξαρτήματα από τη γεννήτρια ICE, αυτό το αμάξι είναι επίσης πολύ πιο απλό. Ενώ θα υπάρξουν φτηνές και πολυτελείς εκδόσεις, πολλά από τα πράγματα που βλέπουμε σήμερα στα αυτοκίνητα θα εξαφανιστούν. Για μια σύντομη διαδρομή στην πόλη, ένα «κουτί με ρόδες με μια καρέκλα μέσα» δεν αποτελεί κακή περιγραφή του τι πραγματικά θέλετε.

Το σώμα

Κάποιοι πελάτες θα θέλουν και πάλι κάποιο στυλ, βέβαια, αλλά τα σώματα θα είναι απλά. Ίσως να έχει μόνο μία πόρτα –το αυτοκίνητο παρκάρει με τέτοιο τρόπο ώστε η πόρτα να δείχνει στη σωστή κατεύθυνση. Αν πρόκειται για τουρισμό, μπορεί να υπάρχει ακόμα ένα φαρδύ παρμπρίζ, αλλιώς είναι ευκολότερο και ασφαλέστερο να έχετε ένα παράθυρο χωρισμένο σε τμήματα.

Αν είναι ένα αμάξι LIDAR τότε δεν χρειάζεται ολόκληρους προβολείς, απλά φώτα ομίχλης LED ώστε να είναι ορατό σε άλλα αμάξια τη νύχτα. Δεν οδηγεί σε σκοτεινούς αγροτικούς δρόμους, υπενθυμίζω, μόνο σε φωτεινές οδούς. Καθώς είναι ηλεκτρικό δεν χρειάζεται γρίλιες. Πιθανόν δεν έχει καπό, επειδή μπορεί να ξεβιδώνουν το σώμα στο αμαξοστάσιο στη διάρκεια των σπάνιων εργασιών συντήρησης που χρειάζονται τα ηλεκτρικά. (Κάποια αμάξια μπορεί να έχουν πορτμπαγκάζ ή κάποιον άλλο εσωτερικό χώρο, και θα έρχονται όταν πείτε ότι πρέπει να μεταφέρετε πράγματα μαζί σας).

Έχει, βέβαια, σημεία συνδέσεων των αισθητήρων για τα αυτοκίνητα-ρομπότ, και αυτά είναι το βασικό στοιχείο που το καθιστά ακριβότερο από ένα κοινό αμάξι.

Ίσως ακόμα να θέλουμε παράθυρα στο πλάι που μπορούν να κατεβαίνουν και κλειδαριές που να μπορούμε να ελέγχουμε, αλλά τα παράθυρα μπορεί να είναι απλούστερα σε σχέση με τα σημερινά. Το παράθυρο στο πλάι που δεν έχει πόρτα είναι ίσως πιο εύκολο να κατασκευαστεί. Εν αντιθέσει με ένα τυπικό αυτοκίνητο, όμως, αυτά τα παράθυρα μπορούν νόμιμα να έχουν χρωματισμούς. Οι αποχρώσεις σαν αυτές που εντοπίζονται σε οθόνη υγρών κρυστάλλων θα μπορούσαν να είναι ένα ωραίο πολυτελές χαρακτηριστικό.

Φυσικά δεν υπάρχουν καθρέφτες στο πλάι και πίσω. Αλλά είναι μέσα.

Το εσωτερικό

Το κάθισμα μπορεί να είναι σπαρτιάτικα λιτό ή πολυτελές, αλλά μπορεί να μην είναι απαραίτητο να κινείται εδώ και εκεί. Αν είστε μόνοι σας στο αμάξι, μπορεί να είναι σταθερά ρυθμισμένο ώστε να έχετε χώρο για τα πόδια. Τα πολυτελή οχήματα μπορεί να έχουν αναπαυτικό μηχανικό κάθισμα ή άλλες ρυθμίσεις όπως σήμερα, αλλά επειδή οι διαδρομές είναι σύντομες, επιμέρους χαρακτηριστικά όπως οι οσφυϊκοί υποστηρικτές και το μασάζ είναι λιγότερο σημαντικά. Τα χερούλια του καθίσματος μπορεί να είναι σταθερά.

Θα θέλετε μέρη για να βάλετε πράγματα, ιδιαίτερα τα στηρίγματα για τους καφέδες ή τα αναψυκτικά, τυχόν σταθμούς φόρτισης για τα κινητά σας, και ένα βολικό μέρος, πιθανόν στα πόδια σας, για να βάλετε τις τσάντες σας.

Θα υπάρχει ένα τραπέζι που διπλώνεται, όπως και μια οθόνη που κλείνει προς τα κάτω. Για λόγους ασφαλείας, δεν θα πρέπει να διαθέτει πληκτρολόγιο ή ποντίκι που θα συνδεόταν στις συσκευές σας (αυτό σημαίνει την παραχώρηση του ελέγχου σε ένα πληκτρολόγιο που μπορεί να είναι χακαρισμένο), αλλά αν διέθετε τον δικό του υπολογιστή γενικής χρήσης θα μπορούσε να τα προσφέρει αυτά. Κυρίως η οθόνη θα διατίθετο για χρήση από τις συσκευές σας, όταν θέλουν να σας προσφέρουν μια μεγαλύτερη οθόνη για τη δουλειά ή για τα βίντεο.

Δεν χρειάζεστε ντουλαπάκι, καθώς δεν αποθηκεύετε πράγματα σε αυτό το αμάξι, αλλά μπορεί να χρειαστεί να έχει ένα ντουλαπάκι με χρήσιμα πράγματα –χαρτομάντιλα, πανάκια καθαρισμού για τυχόν λεκέδες και ίσως ένα βιβλιαράκι για όταν όλα πάνε στραβά.

Το ταμπλό

Τα πιο προφανή πράγματα που λείπουν, όμως, είναι τα χειριστήρια και το ταμπλό. Έχουν αφαιρεθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου. Θα χρησιμοποιείτε το κινητό σας για διασκέδαση και πληροφόρηση, ακόμα και για να δίνετε εντολές στο αμάξι. Ένα μικρό tablet μπορεί να εντοπιστεί εκεί, επίσης, δείχνοντας βασικές πληροφορίες και επιτρέποντας τον έλεγχο σε καταστάσεις όπου το κινητό σας δεν μπορεί.

Μπορεί να υπάρχει ένα χειριστήριο που εκτινάσσεται προς τα έξω για καταστάσεις όπου χαλάει το αμάξι, όπως ένα χερούλι ή ένας λεβιές που σας επιτρέπει να μετακινείτε το αμάξι αργά, όπως στα βιντεοπαιχνίδια. Δεν θα υπήρχε για να οδηγείτε γρήγορα ή για να αναλάβετε εσείς σε περίπτωση ατυχήματος, αλλά θα ήταν μια συσκευή χαμηλού κόστους που θα σας επέτρεπε να κάνετε πράγματα, όπως να βγάλετε το αμάξι από τον δρόμο σε περίπτωση σοβαρής βλάβης. Τα αμάξια που πηγαίνουν στην εξοχή μπορεί να έχουν πιο φανταχτερά χειριστήρια για να σας επιτρέπουν να οδηγείτε σε χωματοδρόμους, ιδιωτικούς δρόμους, ή άλλα μέρη που δεν υπάρχουν στον χάρτη.

Θα υπάρχει ένα φανταχτερό ηχοσύστημα; Λοιπόν, οι άνθρωποι θα θέλουν μουσική και βίντεο στα αυτοκίνητα και οι ηλεκτρικές μηχανές θα είναι λιγότερο θορυβώδεις. Από την άλλη πλευρά, τα ακουστικά καλής ποιότητας που αποκόπτουν τους ήχους του περιβάλλοντος μπορεί να προσφέρουν μια ακόμα καλύτερη εμπειρία, βοηθούμενα μόνο από ένα subwoofer ή στοιχεία δόνησης στο κάθισμα. Και ίσως να προσφέρουν διαφορετικούς ήχους στο κάθε άτομο αν υπάρχουν πολλοί επιβάτες. Μπορεί να είναι φθηνότερα από ένα φανταχτερό ηχοσύστημα, επίσης, και μπορεί να τα φέρει και ο επιβάτης σε μερικές περιπτώσεις. Μπορούν, επίσης, να αναβαθμιστούν εύκολα.

Τα πιο οικονομικά αμάξια μπορεί να μην διαθέτουν κανένα από αυτά τα πράγματα –δηλαδή δεν έχουν οθόνη, αλλά διαθέτουν σταθερό κάθισμα και πρέπει να φέρετε τα δικά σας ακουστικά- και να εξακολουθούν να είναι κατάλληλα για πολλούς επιβάτες. Δεν ξοδεύετε μία ώρα σε αυτό το πράγμα, αλλά 15 λεπτά. Είναι πιο πιθανόν να περάσετε αυτό το διάστημα παίζοντας με το κινητό σας και τίποτα άλλο παραπέρα.

Οι θερμοκρασίες

Θα θέλουμε έλεγχο στις θερμοκρασίες, αλλά τα ρομποταξί παρέχουν κάποιες ενδιαφέρουσες εναλλακτικές. Ενώ η ζέστη θα προέρχεται κυρίως από το σύστημα ψύξης της μπαταρίας, κάποια ζέστη ή ψύξη θα μπορούσε να έρχεται με πολύ πιο απλό τρόπο. Το αυτοκίνητο θα μπορούσε να κάνει στάση σε ένα αμαξοστάσιο για μια ποσότητα παγάκια ή ενός ψυκτικού παράγοντα που έχει παγώσει από πριν αρκετά ώστε να διατηρήσει το αυτοκίνητο δροσερό για 1-2 ώρες. Έπειτα θα ξαναγέμιζε. Με τις σύντομες διαδρομές, δεν θα ξέρετε ή δεν θα σας νοιάζει πώς γίνεται αυτό, αλλά αυτό μπορεί να είναι μια καλύτερη επιλογή από το να έχετε ένα κλιματιστικό και να καταναλώνετε μπαταρία. Η ζέστη σε πολύ κρύες περιοχές θα μπορούσε να δημιουργείται με αυτόν τον τρόπο, ή με κάποιες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από καύσεις υγρών καυσίμων ή βιοκαυσίμων.

Το μικρό ηλεκτρικό ταξί μπορεί να έχει επίσης την άδεια να πηγαίνει μέσα σε κτίρια, ώστε να μπαίνετε μέσα και να βγαίνετε από μέρη ελεγχόμενα ως προς τη θερμοκρασία, μειώνοντας την ανάγκη του ταξί για έντονο έλεγχο του κλίματος. Κατά τις πολύ κρύες περιόδους, τα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να πηγαίνουν σε σταθμούς θέρμανσης (ή ηλεκτρικούς σταθμούς) ώστε να διατηρήσουν ζεστό το εσωτερικό και τις μπαταρίες τους.

Τα συστήματα οδήγησης

Αν σε αυτό το αυτοκίνητο χαλάσουν πράγματα όπως τα πετάλια ή μια στήλη οδήγησης, έχει μερικά πράγματα παραπάνω από το παραδοσιακό αμάξι. Χρειάζεται δύο επιπλέον συστήματα οδήγησης, και δύο παραπανίσια φρένα συγκεκριμένα, επειδή ο άνθρωπος δεν είναι εκεί για να προσφέρει εναλλακτικές αν πάθει κάτι το αμάξι. Και φυσικά έχει τους αισθητήρες και τους υπολογιστές που θα το κάνουν να κινείται μόνο του.

Η ανάρτηση, επίσης, αλλάζει. Μπορεί να γίνει πιο ακριβή στα πιο πολύπλοκα αυτοκίνητα καθώς προσφέρει μια πολύ απαλή, «χωρίς αίσθηση του δρόμου» διαδρομή σε αυτούς που τη θέλουν επειδή δεν οδηγούν πια.

Η γενική εικόνα

Αυτό το αμάξι είναι μικρό και απλό, με πολύ λιγότερα κινούμενα και γενικά εξαρτήματα από το τυπικό αυτοκίνητο που φτιάχνεται σήμερα. Είναι ελαφρό, αποτελεσματικό και ηλεκτρικό.

Το μικρό, απλό και ελαφρό μεταφράζεται σε κάτι φθηνό. Πολύ φθηνό. Καθώς ο υπολογιστής/σωρεία αισθητήρων πέφτει σε τιμές γύρω στα 1.000 δολάρια, και οι μπαταρίες κοστίζουν περίπου 150 δολάρια ανά κιλοβατώρα, αυτό το αμάξι καθίσταται πολύ φθηνότερο στην κατασκευή του από τα παραδοσιακά αμάξια.

Η φθηνότερη κατασκευή συνεπάγεται και την πώληση σε χαμηλότερη τιμή. Επειδή πωλείται για περίπου 25-30 σεντς ανά μίλι (σε σύγκριση με τα σημερινά αυτοκίνητα που είναι περίπου 60 σεντς ανά μίλι αν μπορούσαμε να τα αγοράσουμε με βάση το μίλι), είναι φθηνότερο από ένα εισιτήριο για το λεωφορείο για πολλές διαδρομές. Περισσότερα δισεκατομμύρια ανθρώπων θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στις μεταφορές με αυτοκίνητο από όσους έχουν αυτή τη δυνατότητα σήμερα, όπου πρέπει να θέτετε πολλές χιλιάδες δολάρια για να μπείτε στο παιχνίδι. Αυτό σημαίνει πολλές πωλήσεις σε αυτά, και σε άλλα αμάξια, το οποίο επίσης σημαίνει χαμηλότερες τιμές.

*Ο Brad Templeton είναι διευθυντής του Δικτύου και της Υπολογιστικής του Singularity University. Είναι σχεδιαστής και σχολιαστής αυτοκινήτων χωρίς οδηγό, αρχιτέκτονας λογισμικών, μέλος του συμβουλίου του Electronic Frontier Foundation, επιχειρηματίας στο διαδίκτυο, φουτουριστής ομιλητής, συγγραφέας και παρατηρητής των ζητημάτων του κυβερνοχώρου, και καλλιτέχνης με πάρεργο τη φωτογραφία.
singularityhub.com