Drones: τι μπορούν να κάνουν – και τι όχι ακόμα…

Της Faine Greenwood*… Πρώτα από όλα, στην πραγματικότητα δεν είναι και τόσο καλά στην κατασκοπεία των γειτόνων σας…

Τα ιπτάμενα ρομπότ (drones) αποτελούν δημοφιλές θέμα συζήτησης για το 2016, δίνοντας έμπνευση σε αμέτρητες διαδικτυακές ηθικολογικές εκπομπές, στήλες τηλεοπτικών δελτίων και μεταμεσονύχτιες συζητήσεις στα μπαρ (αν και δεν πρέπει ποτέ να πίνετε και να χειρίζεστε ένα ιπτάμενο ρομπότ!).

Όπως με κάθε νέα, καινοτόμο τεχνολογία με την οποία ο περισσότερος κόσμος δεν είναι εξοικειωμένος, τα ιπτάμενα ρομπότ περιβάλλονται με πολλές συγχύσεις, παρερμηνείες, και ολοφάνερες ανοησίες. Οπότε, στο πλαίσιο της στήλης Futurography του περιοδικού Slate για την «αδιακρισία» των ιπτάμενων ρομπότ, έχω συγκεντρώσει κάποιες από τις πιο συνηθισμένες λανθασμένες αντιλήψεις που έχουν οι άνθρωποι σχετικά με αυτή τη συναρπαστική (και συναρπαστικά αμφιλεγόμενη) τεχνολογία.

  1. Τα στρατιωτικά ιπτάμενα ρομπότ και τα ιπτάμενα ρομπότ ιδιωτικής χρήσης είναι ουσιαστικά το ίδιο.

Ενώ τα ιπτάμενα ρομπότ προς ευρεία κατανάλωση γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, πολλοί άνθρωποι ακόμα έχουν κατά νου ένα MQ-1 Predator της General Atomics όταν ακούν τον όρο ιπτάμενο ρομπότ. Νομίζουν ότι τα ιπτάμενα ρομπότ τεσσάρων μηχανών που φέρουν κάμερες και μπορείτε να αγοράσετε από το Amazon ή ακριβά duty-free μαγαζιά είναι απλά πιο μικρές, λιγότερο περίπλοκες εκδοχές της στρατιωτικής τεχνολογίας.

Αν και αποτελεί κοινή λογική να συνδέσει κανείς τα ευρείας κατανάλωσης ιπτάμενα ρομπότ με τον στρατό, η σύνδεση αυτή δεν είναι ακριβής: Ενώ τα Predator και τα DJI Phantom 3 είναι μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα με μερικές δυνατότητες αυτονομίας, έχουν πολύ διαφορετικές μεταξύ τους καταβολές και εντελώς διαφορετικές ικανότητες. Για να χρησιμοποιήσουμε μια αναλογία, ένα Predator είναι σαν ένα αεροπλανοφόρο και ένα DJI Phantom 3 είναι σαν μια βάρκα με κουπιά: Και τα δύο είναι καράβια, αλλά δεν θα υποθέτατε ότι είναι ικανά να κάνουν τα ίδια πράγματα –ή να χρησιμοποιηθούν για τους ίδιους σκοπούς.

Μια μικρή ιστορική πληροφορία: Ενώ τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν υπάρξει σε διάφορες μορφές από το 1849, οι Ηνωμένες Πολιτείες ξεκίνησαν να στέλνουν μη επανδρωμένα ιπτάμενα ρομπότ στη Βοσνία το 1995, δημιουργώντας έτσι τη σύγχρονη συζήτηση σχετικά με τα αυτόνομα όπλα και τις απομακρυσμένες πολεμικές επιχειρήσεις.

Εν των μεταξύ, τα μη επανδρωμένα ιπτάμενα ρομπότ με πολλούς κινητήρες που προορίζονται για ευρεία κατανάλωση εμφανίστηκαν στις αγορές γύρω στο 2009-2010, περίπου την ίδια εποχή όπου και τα σύγχρονα smartphone έγιναν ευρέως διαθέσιμα. Δεν είναι σύμπτωση: και τα iPhone και τα ιπτάμενα ρομπότ ευρείας κατανάλωσης υπάρχουν λόγω της πρόσφατης προόδου στους ενσωματωμένους επεξεργαστές, τους μικροσκοπικούς αισθητήρες, τα συστήματα GPS, και τις ελαφρές, αλλά ισχυρές, μπαταρίες.

Καθώς αυτά τα στοιχεία γίνονταν πιο φτηνά και εύκολα στην απόκτησή τους, όσοι έχουν αυτού του είδους τις ενασχολήσεις άρχισαν να τα χρησιμοποιούν για να φτιάξουν μόνοι τους ιπτάμενα ρομπότ με ιδιαίτερα ικανό αυτόματο πιλότο που καθοδηγείται από υπολογιστή, ανταλλάσσοντας συμβουλές ο ένας στον άλλο μέσω του Διαδικτύου.

Κάποιοι από αυτούς τους καινοτόμους ξεκίνησαν στη συνέχεια τις δικές τους εταιρίες μη επανδρωμένων ρομπότ, όπως η 3D Robotics ή η DJI, οι οποίες στοχεύουν σε πολιτικές και καταναλωτικές αγορές, και παράγουν πολύ φθηνότερα και λιγότερο ισχυρά ιπτάμενα ρομπότ από εκείνα που παράγονται από μεγάλες στρατιωτικές εταιρείες όπως η General Atomics. Να επιρρίψετε ευθύνες στους ισχυρούς μικροϋπολογιστές και τους φθηνούς αισθητήρες για το ενοχλητικό ιπτάμενο ρομπότ που πήρε ο γείτονας για τα γενέθλιά του, και όχι σε κάποιο μυστικό στρατιωτικό σχέδιο.

  1. Η χρήση των ιπτάμενων ρομπότ στη μεταφορά (delivery) είναι εύκολη και είναι πιθανόν να ξεκινήσει το 2017.

Νιώθω σαν να λέω σε ένα εξάχρονο παιδάκι ότι δεν υπάρχει ο Άγιος Βασίλης όταν αναφέρομαι σε αυτό, αλλά θα το πω όπως και να έχει: Η μεταφορά με ιπτάμενα ρομπότ είναι ένα συναρπαστικό και φουτουριστικό σχέδιο που είναι απίθανο να χρησιμοποιηθεί ευρέως στα επόμενα 5-10 χρόνια, για αρκετούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι απλή φυσική: Χρειάζεστε περισσότερη ισχύ για να θέσετε σε κίνηση μεγαλύτερα πράγματα, και τα ευέλικτα ιπτάμενα ρομπότ με πολλούς κινητήρες (σαν αυτά που εμφανίζονται στις φανταχτερές διαφημίσεις του Amazon με τον Jeremy Clarkson) ακόμα έχουν μπαταρίες με σχετικά μικρή διάρκεια ζωής και χαμηλό εύρος πτήσεων, ειδικά όταν κουβαλούν αντικείμενα που είναι πιο βαριά από 1-2 κιλά.

Επίσης τα σύγχρονα ιπτάμενα είναι πολύ πιο …χαζά από όσο νομίζετε. Η τεχνολογία που συμβάλλει ώστε τα ιπτάμενα ρομπότ να αισθάνονται τον κίνδυνο και να τον αποφεύγουν έχει δει προσφάτως μια πολλά υποσχόμενη πρόοδο, αλλά παραμένει σχετικά υπανάπτυκτη.

Στις συνθήκες της γειτονιάς σας, ένα ιπτάμενο ρομπότ πρέπει να είναι ικανό να μπαίνει στο γραμματοκιβώτιό σας αυτόνομα, να περνά από τη συλλογή φλαμίνγκο που έχετε στον κήπο σας, και να αντιμετωπίζει το εκνευρισμένο σας Τσιουάουα με την ίδια ικανότητα που έχει ο βαρετός ταχυδρόμος σας. Πρέπει επίσης να αποφεύγει επιτήδειους που ψάχνουν να πάρουν κάτι δωρεάν.

Στην τελική, τα ταχυδρομικά ιπτάμενα ρομπότ πρέπει να μπορούν να κινούνται με ασφάλεια στον ουρανό μαζί με τα επανδρωμένα αεροσκάφη, άλλα ιπτάμενα ρομπότ και, μερικές φορές, με έναν αετό κτητικό ως προς την περιοχή του.

Πώς μπορείτε να στείλετε έναν μεγάλο αριθμό ιπτάμενων ρομπότ στον αέρα εξασφαλίζοντας ότι δεν θα συγκρουστούν μεταξύ τους; Και πώς ελέγχετε αυτά τα ιπτάμενα ρομπότ χωρίς να τα αναγκάζετε να κουβαλούν επιπλέον βάρος; Και πώς εξασφαλίζετε ότι οι χειριστές ιπτάμενων ρομπότ –άτομα, ερευνητές, μικρές επιχειρήσεις- μπορούν να χρησιμοποιούν αυτόν τον χώρο χωρίς να εκτοπίζονται από ισχυρές εταιρείες όπως η Amazon; Πολλοί έξυπνοι οργανισμοί -όπως η NASA- ψάχνουν λύσεις για αυτήν την υπόθεση, αλλά δεν έχουν βρει ακόμα συγκεκριμένες απαντήσεις.

Τα συστήματα που χρησιμοποιούν μη επανδρωμένα αεροσκάφη για να μετακινούν πράγματα από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο ή μέσα σε μικρές, προστατευμένες περιοχές, είναι λιγότερο περίπλοκα στην κατασκευή τους και ουσιαστικά ήδη υπάρχουν –τα επανδρωμένα μεταφορικά αεροσκάφη είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος τους αυτόματα. Εν τούτοις, πρόκειται για ένα σχέδιο που δεν είναι τόσο ελκυστικό όσο ένα ιπτάμενο ρομπότ της Amazon που βουίζει και προσγειώνεται στον κήπο σας για να σας δώσει ένα τεράστιο πακέτο με ζελεδάκια και την τελευταία έκδοση του Call of Duty. (Η μακροσκελής γκρίνια μου γιατί τα μεταφορικά ιπτάμενα ρομπότ δεν θα γίνουν πραγματικότητα το επόμενο έτος βρίσκεται εδώ).

  1. Όλα τους έχουν κάμερες, οι οποίες έχουν ανατριχιαστικά εκπληκτικές ικανότητες εστίασης.

Πολλοί που ασχολούνται με την κατασκευή ιπτάμενων ρομπότ τα φτιάχνουν καθαρά για πτήσεις, είτε για αγώνες, ακροβατικά κόλπα ή εναέριες μάχες. Ενώ τα περισσότερα ιπτάμενα ρομπότ έχουν κάποιο είδος εξοπλισμού κάμερας –που χρησιμοποιείται συχνότερα για περιήγηση παρά για να βγάζει φωτογραφίες από το έδαφος- αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν όλα τις αξιοσημείωτες ικανότητες εστίασης των στρατιωτικών ιπτάμενων ρομπότ αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.

Οι οπτικοί φακοί εστίασης είναι βαρείς, ενώ οι ελαφριές και σχετικά φτηνές κάμερες που διαθέτουν τα περισσότερα ιπτάμενα ρομπότ ευρείας κατανάλωσης είτε δεν εστιάζουν καθόλου ή εστιάζουν με τον ίδιο θολό, ηλεκτρονικό τρόπο όπως η κάμερα του κινητού σας. Ένα ιπτάμενο ρομπότ ευρείας κατανάλωσης που βγάζει φωτογραφίες ή βίντεο με μια κάμερα DSLR ακόμα δεν μπορεί να συγκεντρώνει πιο λεπτομερείς εναέριες πληροφορίες από εκείνες που είναι διαθέσιμες δωρεάν από τον δορυφόρο του Google Earth και στις εικόνες του Street View.

Επιπλέον, αν μια κάμερα ενός ιπτάμενου ρομπότ είναι τόσο κοντά που εντοπίζει τις κρυφές λεπτομέρειες του καλοσχηματισμένου θάμνου στην πίσω αυλή σας, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα το αντιληφθείτε ότι είναι εκεί.

  1. Αν ένα ιπτάμενο ρομπότ πετάξει πάνω από την κατοικία σας, τότε αυτό αποτελεί παραβίαση.

Λυπάμαι, αλλά οφείλω να σας πληροφορήσω ότι δεν κατέχετε τον ουρανό πάνω από την ιδιοκτησία σας μέχρι και τη στρατόσφαιρα. Αυτό συμβαίνει για έναν πρακτικό λόγο: Όταν τα αεροσκάφη άρχισαν να χρησιμοποιούνται ευρέως, οι νομοθέτες κατάλαβαν ότι θα ήταν αδύνατον να διαπραγματεύονται τα δικαιώματα πτήσης πάνω από κάθε λωρίδα γης στη χώρα και έπραξαν αναλόγως.

Η σύγχυση που έχουμε σχετικά με τα ιπτάμενα ρομπότ προκύπτει από το γεγονός ότι δεν έχει αποφασιστεί νομικά ποιο είναι το ελάχιστο ύψος από το οποίο μπορεί να πετάξει κανείς πάνω από μια ιδιωτική κατοικία, κυρίως επειδή τα επανδρωμένα αεροσκάφη δεν πετάνε τόσο χαμηλά όσο τα ιπτάμενα ρομπότ (και τα παραδοσιακά αεροσκάφη που ελέγχονται με τηλεχειριστήρια δεν ενοχλούν τόσους ανθρώπους τη νύχτα για οποιονδήποτε λόγο). Μέχρι οι νομοθέτες να συμφωνήσουν μεταξύ τους σχετικά με το ποσοστό του αέρα που δικαιούνται οι ιδιοκτήτες, ο νόμος που αφορά την ιδιοκτησία και τα ιπτάμενα ρομπότ παραμένει πολύ ασαφής.

Ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: η κατάρριψη ενός ιπτάμενου ρομπότ αποτελεί ένα ομοσπονδιακό έγκλημα κατά τον νόμο 18 USC. 32, που «καθιστά ως κακούργημα την μερική ή ολική καταστροφή ενός αεροσκάφους» -και ναι, ένα ιπτάμενο ρομπότ κρίνεται ως αεροσκάφος κατά την Ομοσπονδιακή Αεροπορική Διοίκηση.

Δεν είναι απλά παράνομο: ο πυροβολισμός ενός ιπτάμενου ρομπότ είναι υπερβολική αντίδραση που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο άλλους ανθρώπους, να προκαλέσει καταστροφή περιουσίας και να ζημιώσει τον τραπεζικό σας λογαριασμό.

Αν δείτε ένα ιπτάμενο ρομπότ πάνω από την ιδιοκτησία σας στο οποίο δεν έχετε επιτρέψει την πρόσβαση, οι πιο λογικές λύσεις είναι να ψάξετε τον χειριστή του ιπτάμενου ρομπότ και να του πείτε να το πάρει από κει (το οποίο δεν θα είναι και τόσο δύσκολο, καθώς τα περισσότερα ιπτάμενα ρομπότ ευρείας κατανάλωσης μπορούν να πετάξουν σε απόσταση μόλις 1-2 μιλίων και έχουν μπαταρίες που διαρκούν πολύ λίγο) ή να καλέσετε την αστυνομία να κάνει τη δουλειά αυτή για σας. Πάντως, μη βγάλετε έξω το όπλο.

  1. Τα ιπτάμενα ρομπότ είναι ικανά να παρακολουθούν ανθρώπους και οι πολίτες τα χρησιμοποιούν συχνά για αυτόν τον σκοπό.

Ξέρω ότι στο Agents of S.H.I.E.L.D. υπάρχουν κομψά, μικρά, κατασκοπικά ιπτάμενα ρομπότ, αλλά αυτή η εκπομπή είναι φαντασίας και τα αόρατα, ισχυρά κατασκοπικά ιπτάμενα ρομπότ ευρείας κατανάλωσης ικανά για επίμονη, μακρά παρακολούθηση, αποτελούν με τη σειρά τους αποκυήματα φαντασίας.

Τα ιπτάμενα ρομπότ με πολλούς κινητήρες εμποδίζονται από τη σύντομη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, την ανικανότητα να κουβαλούν ισχυρούς και βαρείς φακούς εστίασης, και τον θόρυβο που βγάζουν οι έλικές τους.

Οι πιθανοί αδιάκριτοι χρήστες ιπτάμενων ρομπότ πρέπει να έρθουν σε επαφή με τη σκληρή πραγματικότητα ότι ενώ ένα ιπτάμενο ρομπότ σε υψηλότερο ύψος είναι πιο δύσκολο να γίνει αντιληπτό –αν και πάλι φαίνεται αρκετά- μπορεί να συλλέξει λιγότερες εικόνες και μόνο για σύντομο χρονικό διάστημα. (Πιθανόν υπάρχουν άνθρωποι που τρελαίνονται με θολές εικόνες από κάτι που θεωρητικά είναι ένα γυμνό άτομο, αλλά μπορεί να είναι στην πραγματικότητα ένα Honda Civic ή ένας κάδος σκουπιδιών∙ μπορούμε, όμως, να υποθέσουμε ότι αποτελούν σπάνιες περιπτώσεις).

Ακόμα και στην εποχή των ιπτάμενων ρομπότ, οι καλύτεροι φίλοι ενός αδιάκριτου παραμένουν ένας ογκώδης φακός για παρατηρητές πουλιών και μια σκάλα που περνά μέσα από τους θάμνους, οι σατανικές εφαρμογές που σας επιτρέπουν να κλέβετε εικόνες από τις κάμερες των laptop ή ένα διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη με ευθεία γραμμή ορατότητας σε ένα τζακούζι.

Ενώ είναι δυνατόν να περιφέρετε το ιπτάμενο ρομπότ σας σε σχετικά χαμηλό ύψος πάνω από το γυμνό μπάρμπεκιου στο οποίο δεν είστε καλεσμένος, οι συμμετέχοντες στο πάρτι είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα αντιλαμβάνονταν αυτή τη συσκευή πριν προλάβετε να συγκεντρώσετε πολλές ζωηρές εικόνες. Επίσης, οι υπάρχοντες νόμοι περιλαμβάνουν περιοχές στις οποίες οι άνθρωποι έχουν μια αναμενόμενη προσδοκία ιδιωτικής ζωής και μάλλον η περίπτωση αυτή θα ενέπιπτε σε αυτούς τους νόμους. (Αλλά δεν είμαι δικηγόρος.)

  1. Ένα ιπτάμενο ρομπότ με μια βόμβα δεμένη σε αυτό είναι αποτελεσματικό όπλο.

Ενώ είναι δυνατόν να δέσει κανείς μια βόμβα ή ένα όπλο στο ιπτάμενο ρομπότ, αυτό δεν σημαίνει πως ένα τέτοιο ιπτάμενο ρομπότ θα ήταν αποτελεσματικό όπλο. Και πάλι, αυτό αφορά την καθημερινή πραγματικότητα της φυσικής: τα μικρά ιπτάμενα ρομπότ διαθέτουν περιορισμένο φορτίο και θα μπορούσαν μόνο να κουβαλήσουν μια μικρή ποσότητα εκρηκτικών αν κάποιος ήθελε να χρησιμοποιήσει ένα τέτοιο αντί για την παλιά καλή χειροβομβίδα.

Ενώ κάποια ιπτάμενα ρομπότ (όπως εκείνα με 8 έλικες) μπορούν να κουβαλήσουν ένα φορτίο μερικών κιλών, είναι όμως αναλογικά αρκετά πιο μεγάλα και λιγότερο ευέλικτα. Ένας τρομοκράτης που θέλει να στείλει ένα φορτίο με εκρηκτικά εκμεταλλευόμενος το στοιχείο του αιφνιδιασμού είναι απίθανο να επιλέξει για την αποστολή του μια μηχανή πλάτους 4 ποδών που ακούγεται σαν σμήνος μελισσών και είναι γεμάτη με φώτα που αναβοσβήνουν.

Το ιπτάμενο ρομπότ που φέρει όπλα, το οποίο είδαν οι πάντες μέχρι και τα ξαδέρφια τους πέρυσι στο YouTube και έπειτα μου έστειλαν αμέσως το βίντεο αντιπροσωπεύει άλλο ένα παράδειγμα ενός όπλου που –ενώ είναι δυνατόν– είναι απίθανο να είναι αποτελεσματικό. Αν είστε τόσο αποφασισμένοι να πυροβολήσετε κάποιον για λόγους στους οποίους δεν χρειάζεται να αναφερθούμε, παραμένει πιο εύκολο και πιο ύπουλο να τον πυροβολήσετε απλά εσείς οι ίδιοι, αντί να στείλετε ένα ιπτάμενο ρομπότ που κουτσαίνει, με αμφισβητούμενη ακρίβεια στόχου και μπαταρία διάρκειας 10 λεπτών για να κάνει τη δουλειά.

Το ίδιο συμβαίνει και με τις βιολογικές επιθέσεις. Χρησιμοποιώντας ένα ιπτάμενο ρομπότ για να σκορπίσετε άνθρακα πάνω από ένα πλήθος ανθρώπων είναι θεωρητικά δυνατόν, αλλά υπάρχουν πιο αποτελεσματικοί και λιγότερο αδιάκριτοι τρόποι για να κάνετε τη δουλειά αυτή –όπως η αποστολή γραμμάτων. Ενώ οπωσδήποτε δεν είναι αδύνατο να χρησιμοποιηθούν τα ιπτάμενα ρομπότ στην τρομοκρατία, η χρησιμότητά τους δεν είναι κάτι το εντυπωσιακό.

Πιστεύω ότι είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί ένα μικρό ιπτάμενο ρομπότ ιδιωτικής χρήσης από τρομοκράτες που θέλουν να τραβήξουν το ενδιαφέρον των μέσων για να προκαλέσουν τρόμο. Αλλά και πάλι αυτό δεν σημαίνει ότι τα ιπτάμενα ρομπότ είναι ικανά να προκαλούν εκρήξεις. Επιπλέον, απλά η πιθανότητα μιας επίθεσης που βασίζεται σε ιπτάμενα ρομπότ δεν σημαίνει ότι θα υπάρξει απαγόρευσή τους∙ εξάλλου, έχουμε ακόμα αυτοκίνητα παρά την μακρά και καταστροφική καριέρα των βομβών που έμπαιναν μέσα σε αυτά.

Και τώρα που ξεκαθαρίστηκαν αυτές οι 6 λανθασμένες αντιλήψεις, ιδού 3 πράγματα που δεν ξέρουν οι άνθρωποι για τα ιπτάμενα ρομπότ –αλλά θα έπρεπε.

  1. Τα ιπτάμενα ρομπότ δεν έχουν ακόμα επίσημους κανονισμούς στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Δεν έχουν –αν και υπάρχουν διεξοδικοί κανονισμοί σε άλλες χώρες όπως η Γαλλία και η Αυστραλία. Στην Πράξη Εκσυγχρονισμού και Μεταρρύθμισης της Ομοσπονδιακής Αεροπορικής Διοίκησης του 2012, το Κογκρέσο ζήτησε από την Ομοσπονδιακή Αεροπορική Διοίκηση να γράψει κανόνες και συμβάσεις σχετικά με τα ιπτάμενα ρομπότ και έθεσε προθεσμία μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2015 για να συμπεριλάβει τα ιπτάμενα ρομπότ στον εναέριο χώρο των Ηνωμένων Πολιτειών.

Τώρα είναι Μάιος του 2016 και ακόμα περιμένουμε αυτούς τους κανονισμούς και τις συμβάσεις. Η Ομοσπονδιακή Αεροπορική Διοίκηση δεν έχει ακόμα εκδώσει ειδική νομοθεσία για τα ιπτάμενα ρομπότ πέρα από έναν πρόσφατο κανονισμό που απαιτεί να δηλώσουν οι χειριστές ιπτάμενων ρομπότ τις συσκευές τους με 5 δολάρια. Αντίθετα, η υπηρεσία έχει ενσωματώσει τους υπάρχοντες κανονισμούς περί αεροσκαφών στη λειτουργία των πολιτικών ιπτάμενων ρομπότ και έχει δηλώσει ότι οι κανόνες που απαγορεύουν την παράτολμη και απρόσεκτη χρήση των αεροσκαφών ισχύουν και για τα ιπτάμενα ρομπότ.

Η συζήτηση που ακολούθησε σχετικά με το ποιοι πρέπει να είναι οι νόμοι περί ιπτάμενων ρομπότ και πώς οι ενδιάμεσοι νόμοι πρέπει να ερμηνευθούν είναι αρκετά περίπλοκη και λεπτή ώστε να διαφωνούν οι νομικοί της Αεροπορίας μεταξύ τους στο Διαδίκτυο τα τελευταία δύο χρόνια. Το Drone Law Journal του Peter Sachs και οι σελίδες του Jonathan Rupprecht είναι καλές πηγές για περισσότερες πληροφορίες πάνω σε αυτό το ιδιαίτερα συγκεχυμένο θέμα.

Η καθυστέρηση της Ομοσπονδιακής Αεροπορικής Διοίκησης στη θέσπιση των ειδικών κανονισμών περί ιπτάμενων ρομπότ έχει δημιουργήσει πρόβλημα σε πολλούς επίδοξους χειριστές εμπορικών ιπτάμενων ρομπότ, οι οποίοι πρέπει να ψάξουν τους ειδικούς κανόνες της Διοίκησης προκειμένου να τα χειριστούν. Οι επικριτές σημειώνουν ότι η νομική διαδικασία που απαιτείται για να εξασφαλιστεί μια τέτοιου είδους εξαίρεση -και η συνοδευόμενη απαίτηση να έχει ο χειριστής του ιπτάμενου ρομπότ άδεια πιλότου- έχει παρεμποδίσει την καινοτομία σε μια ιδιαίτερη πολλά υποσχόμενη τεχνολογική βιομηχανία στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Ομοσπονδιακή Αεροπορική Διοίκηση έχει υποσχεθεί να δημοσιεύσει τους τελικούς κανόνες μέχρι τον Ιούνιο του 2016. Για να δούμε.

  1. Μπορείτε να φτιάξετε το δικό σας ιπτάμενο ρομπότ

Ναι, εσείς! Στην πραγματικότητα από εκεί προέρχονται τα ιπτάμενα ρομπότ ευρείας κατανάλωσης, όπως επεσήμανα πριν. Η κατασκευή ενός ιπτάμενου ρομπότ είναι εκπληκτικά εύκολη και διασκεδαστική, και πολλές εξαιρετικές πηγές είναι διαθέσιμες στο διαδίκτυο για όλους σε κάθε επίπεδο ενασχόλησης, από τον πιο μπερδεμένο αρχάριο μέχρι και τους πιο σκληροπυρηνικούς ειδικούς στα ηλεκτρονικά που μπορούν να κάνουν συγκολλήσεις στον ύπνο τους. Τα ιπτάμενα ρομπότ χρησιμοποιούνται για τα πάντα από δημιουργία ταινιών μέχρι και αγώνες υψηλών οκτανίων, και υπάρχει τεράστιο πλήθος διαδικτυακών κοινοτήτων και ομάδων συνάντησης αφιερωμένων σε αυτό το χόμπι.

Οι άνθρωποι που φτιάχνουν τα δικά τους ιπτάμενα ρομπότ αποκτούν εξοικείωση με τα εξαρτήματα και τα λογισμικά, δεξιότητες στις κατασκευές σε μεγάλο εύρος εφαρμογών, μπορούν να προσαρμόζουν και να κάνουν μικροδιορθώσεις στα ιπτάμενα ρομπότ τους για να ταιριάζουν με τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Επίσης αποκτούν αυτό το ιδιαίτερο δικαίωμα να περηφανεύονται ότι έφτιαξαν ένα εντελώς δικό τους ιπτάμενο ρομπότ, το οποίο σίγουρα θα εντυπωσιάσει πιθανούς συντρόφους. (Αυτό όντως ίσχυσε 100% στην περίπτωσή μου.) Το συνιστώ.

  1. Τα ιπτάμενα ρομπότ ιδιωτικής χρήσης δεν είναι ακόμα και τόσο ικανά να αποφεύγουν εμπόδια

Κάθε φοιτητής που ασχολείται με το σκι έχει όνειρο να τον ακολουθεί ένα ιπτάμενο ρομπότ χαμηλά στο βουνό όταν κάνει ωραία κόλπα, μια ιδέα επηρεασμένη από το Red Bull από την οποία έχουν επωφεληθεί πολύ μερικοί που ζητούν χρηματοδότηση στο Kickstarter. Το πρόβλημα ποιο είναι; Τα ιπτάμενα ρομπότ που μπορεί να αγοράσει ο μέσος καταναλωτής είναι ακόμα ελαττωματικά στην αποφυγή εμποδίων –όπως ειπώθηκε πριν- το οποίο σημαίνει ότι αυτή η φαντασίωση από τα X-Games είναι πιο πιθανό να καταλήξει στην ξαφνική πρόσκρουση του ιπτάμενου ρομπότ σε ένα δέντρο και αρκετές βρισιές.

Πολλοί μηχανικοί εργάζονται μεθοδικά πάνω σε αυτό το πρόβλημα και οι βελτιώσεις είναι στον ορίζοντα, σχεδόν σίγουρα. Αλλά μη δώσετε λεφτά σε μια καμπάνια του Kickstarter με την προσδοκία ότι το SickTrickz Extreme Drone σας θα λειτουργεί όπως διαφημίζεται όταν θα αρχίσει να ξαναρίχνει χιόνι.

Το νέο (και διαθέσιμο) Phantom 4 της DJI έχει όντως κάποιες φανερές ικανότητες να αντιλαμβάνεται και να αποφεύγει αντικείμενα, αλλά και πάλι δεν θα το εμπιστευόμουν να με ακολουθεί όσο ουρλιάζω σε μια πίστα σκι, συμμετέχω σε έναν ζόρικο αγώνα motocross ή περνώ μέσα από ένα κοινό αποχαυνωμένο από τα ναρκωτικά στο Coachella. (Σημειώστε ότι όλα αυτά είναι πράγματα που όντως δεν θα έκανα ποτέ, αλλά καταλάβετέ με.) Αν ακόμα επιθυμείτε ένα ωραίο βίντεο με εσάς να κάνετε σκι τραβηγμένο από ένα ιπτάμενο ρομπότ, μπορείτε να πληρώσετε αυτούς.

*Η Faine Greenwood είναι επίκουρη ερευνήτρια στο Πρόγραμμα Ανθρωπιστικής Πρωτοβουλίας του Χάρβαρντ και επικεντρώνεται στο πώς η τεχνολογία των ιπτάμενων ρομπότ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ανθρωπιστικά συμφραζόμενα.
slate.com